#02 Lampka RGB – Minecraft – PCB

#02 Lampka RGB – Minecraft – PCB

W poprzednim artykule opisałem Lampkę RGB z gry Minecraft, a dokładniej jej schemat. Teraz zajmiemy się płytką PCB. W zasadzie płytka jest dwustronna ale z powodzeniem udałoby się zmieścić wszystkie elementy na jednej stronie. Ja jednak zamiast przelotek robionych przewodami wolę zrobić przelotkę jako otwór, a następnie połączyć go po obu stronach. W ten sposób zamiast ścieżki wykonanej przewodem, która może posłużyć jako antena i zbierać zakłócenia mam ścieżkę na drugiej stronie płytki która otoczona jest masą. Takie rozwiązanie zapobiega zakłóceniom, może nie w 100% bo nie tylko ten współczynnik jest ważny ale na pewno są one dużo mniejsze niż w przypadku przewodu wiszącego w powietrzu.
Płytka PCB która posiada wymiary 60mm / 63mm zaprojektowana została „na szybko”, wolę takie szybkie płytki prototypowe, niż wiszące pająki o których już wspomniałem powyżej. Wymiar pcb podyktowany został obudową lamki, która została zaprojektowana jako pierwsza. Nad płytką została umieszczona podstawa na diody WS28B12.

podstawia diod ws28b12 - lampka minecraft

Po kliknięciu na zdjęcie zostanie ono powiększone. Przy okazji można zobaczyć jakość drukarki 3d, którą używam. W podstawie zaprojektowane zostały otwory aby ułatwić łączenie cyfrowych diod rgb osadzonych na małych płytkach. 5 takich diod jest połączonych szeregowo. Połączenie takie oznacza, że z płytki sterownika lampki wychodzą 3 przewody VCC, GND, SYGNAŁ następnie wchodzą na wejście w pierwszej płytce z diodą a jej wyjście połączone jest z wejściem kolejnej płytki z diodą.

Na dolnej części płytki umieszczona została ATmega88 z zewnętrznym kwarcem którą z powodzeniem można wymienić na ATmega328 aby zwiększyć pamięć uC wraz z filtracją oraz konwersją napięć dla ESP8266.

Po prawej stronie płytki znajdują się złącza goldpin do których podłączona została klawiaturka oraz ledy rgb ws28b12 – wejście oraz wyjście dzięki temu w przyszłości do lampki będzie można podłączyć kolejne świecidełka a sterować nimi z jednej lampki. Na górze znajduje się przetwornica ATB-PWR3.

W sumie nie ma co więcej opisywać płytki, gdyż osoby zainteresowane oraz będące w temacie elektroniki poradzą sobie bez problemu ze zbudowaniem własnego układu lub wytrawieniem czy też polutowaniem mojej propozycji.

Lampka sterowana jest za pomocą aplikacji na Androida o której już niebawem napiszę w osobnym temacie.

 

Tutaj można pobrać schemat oraz pcb dla Eagle

Informacje o: majeś

POLECANE POSTY

Komentarze:

  1. mała uwaga – przy modułach BT i WiFi na wysokości anteny nie jest zalecane prowadzenie scieżek a tymbardziej masy. Powinno być gołe pole. Popatrz na różne płytki z ESPkami itp. Tu akurat może nie wpływa widocznie na działanie, ale w innych projektach mogłoby już być gorzej.

    1. Dzięki za uwagę :) Zabierając się za PCB miałem to na uwadze i w planie niestety Lampka była robiona na wariata aby wyrobić się z terminem oddania jej Córce :) Więc zapomniałem ostatecznie o jednym ze swoich założeń i w efekcie ścieżki idą pod anteną. Tutaj jednak nie sprawia to żadnego problemu między innymi dlatego, że esp leży a nie stoi pionowo co oznacza, że ograniczenie zasięgu wifi jest w dół od lampki :) dodatkowo ESP-07 posiada antenę SMT a nie PCB więc też jest niebo lepiej. Przy antenie ze ścieżek na PCB owszem było by to nie dopuszczalne tutaj jednak jest Antena SMT.
      Dzięki za uwagę przynajmniej mi się to utrwali gdyż sam wiem, że pod anteną nie powinno być nawet poligonu masy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *